top of page

Terveiset juoksuleiriltä Pulasta!

Kun kuulin Vauhtisammakon juoksuleiristä Kroatian Pulaan, ei minun tarvinnut kahta kertaa miettiä osallistumista leirille. Viime kesän leiri Kreikan Kalamatassa oli hyvin järjestetty, juoksuohjelma oli monipuolinen ja juoksuporukka oli mukava, joten mielelläni lähdin uudelleen mukaan.

Maanantai 3.6. oli matkapäivä ja päivälle kyllä tulikin mittaa aamusta myöhään iltaan. Tapasin muut leiriläiset Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja ilokseni huomasin, että suurin osa oli tuttua porukkaa viime kesän leiriltä. Muutama uusikin oli uskaltaunut mukaan. Meitä oli naisvaltainen noin parinkymmenen hengen porukka. Helsingistä lensimme Ljubljannaan, josta meillä oli noin parin tunnin bussimatka Pulaan.

Hotellimme oli Park Plaza Verudela Resort, joka sijaitsi meren rannalla noin 3-4 kilometrin päässä Pulan keskustasta. Hotellialueella oli ravintoloita, marketti, kahvila ja uima-altaat. Hotellialueella oli tarjolla myös erilaisia liikunta-aktiviteetaja ja upeat rantareitit lenkkeilyyn.

Tiistaina 4.6. ensimmäisenä leiripäivän treeninä oli tutustuminen kaupunkiin ja se tapahtui tietysti juosten. Lähdimme hotellilta porukalla puolilta päivin juosten kohti Pulan keskustaa. Kaupunkikierroksen veti paikallinen juoksuvalmentaja Erik Luksic. Kierroksella tutustui hyvin vanhaan kaupunkiin ja sen historiaan. Juoksulenkille kertyi mittaa noin 12 kilometriä ja välillä tietysti pysähdyttiin kuuntelemaan Erikin kaupunkiesittelyä ja ottamaan kuvia. Lenkki päättyi Pulan Amfiteatteriin.

Amfiteatteri on Pulan maamerkki ja se on 2000 vuotta vanha. Se kuuluu maailman kuuden parhaiten säilyneen amfiteatterin joukkoon. Myös riemukaari ja Augustuksen temppeli nähtiin matkan varrella. Osa vanhan kaupungin kaduista on edelleen päällystetty roomalaisaikaisilla kivillä. Myös unikot kukkivat parhaillaan.

Keskiviikkona 5.6. ohjelmassa oli kokopäivän juoksuretki Kamenjakin niemimaalle. Matkaan lähdettiin aamupalan jälkeen klo 8.30 maissa ja hotellille palasimme iltapäivällä. Matkaa kertyi noin 40 kilometriä. Välillä juostiin maantien reunaa pitkin ja välillä poluilla ja kallioilla. Muutamia liskoja vilisi kivikossa ja lammaslaumakin juoksi meitä vastaan. Reitti oli kiva ja kaunis.

Aamulla, kun lähdimme juoksemaan oli pilvistä, mutta nopeasti keli lämpeni. Huoltoauto ja -pyörä avittivat meitä pitkin matkaa. Retken jälkeen lekottelin hetken altaalla ja uitin jalkoja kylmässä vedessä. Ennen päivällistä kävin huonekaverini Minnan kanssa tutustumassa Pulan Akvaarioon ihmeisiin. Unta ei tarvinnut kovin kauan odottaa päivän uurastuksen jälkeen.

Torstaina 6.6. juoksuretki suuntautui Fort Punta Cristoon. Matkaan lähdettiin jälleen heti aamusta aamupalan jälkeen ja hotellille palasimme iltapäivästä. Matkaa kertyi noin 41 kilometriä. Juoksureitti suuntautui ensin rantakatua kohti satamaa ja sitten polkuja pitkin Pulan pohjoispuolelle Punta Cristoon. Matkalla poikkesimme katsomaan muutamaa linnoitusta ja taisimme eksyä myös "viidakkoon". Huoltoauto ja -pyörä olivat jälleen matkassa mukana. Kiva retkipäivä ja erilaiset maisemat kuin edellispäivän retkellä. Loppupäivän vietin altaalla jalkoja kylmässä altaassa liottaessa, mutta uimaan en vielä uskaltanut mennä. Päivällisen jälkeen olikin valmis nukkumaan. Kaksi 40 kilometrin juoksupäivää tuntuu jaloissa ja kropassa.

Kuva: Mikko Liukka

Perjantaina 7.6. leiriohjelmassa oli noin 15 kilometrin aamulenkki ja iltapäivällä non stop-juoksu Lungomaren rantabulevardin reitillä oman fiiliksen mukaan. Vaihtoehtoisena ohjelmana oli osallistuminen 10km juoksukilpailu Karlovacin kaupungissa. Matkan kisaan järjesti paikallinen juoksuvalmentaja Erik Luksic. Minä päätin Teron ja Susannan kanssa lähteä kisareisulle. Tein aamupalan jälkeen oman noin 8 kilometrin aamulenkin ja lenkin lomassa otin muutamia 100 metrin vetoja. Lenkin jälkeen siirryin altaalle lepäämään ja klo 14.30 Erik tuli hakemaan meitä. Matkustimme bussilla paikallisen juoksukouluryhmän kanssa noin kolme tuntia Karlovaciin. Juoksu alkoi klo 19.00 eliittiryhmän kisalla ja sen jälkeen klo 20.00 oli meidän muiden vuoro startata. Kisajärjestelyt toimivat hyvin ja reitti oli tasainen noin 3 kilometrin reitti, joka juostiin kolme kertaa. Noin 1,5-2 kilometrin kohdalla oli huoltopiste. Juoksu sujui yllättävän hyvin kahden 40 kilometrin juoksupäivän jälkeen. Pystyin pitämään hyvää vauhtia yllä ja pääsin maaliin alle tunnissa, mikä oli tavoitteeni. Aika oli 52:39 (chip 52:14) ja olin omassa ikäluokassani kahdeksas. Myös Tero ja Susanna saavuttivat tavoitteensa. Maalissa sain mitalin kaulaan ja maalihuollossa oli tarjolla vettä, urheilujuomaa, olutta ja pientä makeaa ja suolaista piirasta. Juoksun jälkeen fiilistelimme pari tuntia juoksutapahtumassa torilla ja hotellille saavuimme kolmen tunnin bussimatkan jälkeen noin klo 3:00 maissa. Mukava reisuu, kyllä kannatti osallistua.

Launtaina 8.6. oli heti aamusta yllätysohjelmaa eli kisailua joukkueiden kesken. Minun joukkueessa oli Tero ja Susanna. Hieman eilinen kisareissu painoi jaloissa, mutta hauskaa oli. Kisailun jälkeen lähdimme porukalla Pulan keskustaan. Osa lähti shoppailemaan, osa syömään ja osa hengailemaan kaupungille. Minä kiertelin Minnan kanssa keskustaa edes takaisin ja poikkesimme MEMO- museoon, Museum of good memories from 50`s to 80`s. Pieni, mutta mielenkiintoinen museo. Päivällisen jälkeen kävelimme katsomaan auringon laskua rantakalliolle ja näimme myös delfiiniparven.

Sunnuntaina 9.6 oli lepopäivä. Aamupalan jälkeen siirryin altaalle nauttimaan auringisto ja merimaisemasta. Upea juoksusää houkutteli lenkille ja niimpä tein iltapaivällä kevyen 15 kilometrin lenkin Lungomaren rantabulevardilla. Juoksun jälkeen pulahdin mereen uimaan. Illalla kävimme porukalla syömässä Stari Grad 2:ssa.

Maanantaina 10.6 juoksimme aamulenkin ennen aamupalaa ja huoneiden luovutusta. Osa juoksi 6 kilometrin lenkin ja osa 12 kilometriä. Bussi kuljetti meidät upeiden maisemien halki kohti Ljubljanaa, jossa meille jäi aikaa jaloitella tunnin verran ennen siirtymistä lentokentälle.

Oli jälleen mukava reissu. Kiitos Mikolle ja Annille mukavasta juoksuohjelmasta ja huoltojoukoille hyvästä huollosta. Mielenkiinnolla jään odottamaan, mihin ensi vuoden leiri suuntautuu.